--->

Wednesday, February 25, 2004

:یک مصاحبه با استاد حمید عجمی که از سایت مهرنیوز نقل شده است


حميد عجمي، مبدع خط معلّـــي
باروت ما خيلي بيشتر از اين حرف ها بود!
خط "معلي" 10 درصد آن چيزي است که بايد اتفاق مي افتاد چون باروت ما خيلي بيشتر از اين حرفها بود من با اين انرژي بايد تا مريخ مي رفتم!
حميد عجمي خوشنويس صاحب نام کشورمان و مبدع خط زيباي "معلي" بيش از 10 روز است که پس از عمل جراحي اثني عشر دوران نقاهت را در منزل طي مي کند. روز يکشنبه براي عيادت از اين هنرمند متعهد در منزلش ميهمان او بوديم.
عجمي که محل استراحتش را زير تابلوي بزرگي از تجربه هاي اوليه اش در نگارش خط "معلي" با عبارت "ناد علياً مظهر العجائب، تجده عوناً لک في النوائب، کل هم و غم سينجلي، بولايتک يا علي يا علي يا علي" قرار داده است، نيم خيز مي شود و ضمن خوشامد مي گويد: "هيچ نشانه يا سابقه اي مبني بر بيماري اثني عشر نداشتم، اما يک روز به دليل درد شديد مجبور شدم به دکتر مراجعه کنم. همسايه خيّري داريم که لطف کرد و مرا به بيمارستان رساند. در آنجا گفتند که اثني عشرت پاره شده و بايد جراحي شوي".
تقريباً از هر دري سخن مي گويد، اما محور تمام سخنان و شکوه هايش سو تدبيرهايي است که در عرصه هاي فرهنگي و هنري جريان دارد: "به خدا که ما ضربه خورديم، نه از آنچه که مي بايست ياد بگيريم و نگرفتيم بلکه از اين جهت که خيلي کارها بود که بايد مي کرديم اما نگذاشتند بکنيم".
سخنش را با اين خاطره ادامه مي دهد: يکي از مسئوولان در جلسه اي صحبت از ايثار مي کرد بعد از جلسه به او گفتم مي دانيد ايثار چيست ؟ ايثار وقتي است که آقايان بتوانند ميزهايشان را ول کنند و به جوانان بسپرند. اگر بخواهيم بررسي کنيم که چه کساني بايد کار مي کردند اما نکردند، خيلي ها پايشان اين وسط گير است.
عجمي از نمايشگاه اخيرش مي گويد که از نيمه شعبان تا نيمه ماه مبارک رمضان در خانه هنرهاي ايراني بر پا بود. نمايشگاهي که تابلوهاي نستعليق او را نيز پس از سالها در کنار خط معلي در معرض ديد علاقمندان قرار داده بود:
"پنج سال بود نمايشگاه نستعليق نداشتم. شنيدم که عده اي گفته اند چون نتوانست نستعليق را ادامه دهد سراغ معلي رفت! نه اينکه به خاطر اين حرف ها نستعليق را در نمايشگاه جاي دادم. مي خواستم معلي مستحکم شود".
مي گويد: حضرات مسئوولين ما وقتي مي روند آن طرف (خارج از کشور)، تازه مي فهمند چه خبر است.
"مبدع خط معلي" ضمن تاکيد بر ضعف جمهوري اسلامي در عرضه آثار فرهنگي و هنري در سطح بين المللي از سالهاي اوليه تلاش براي معرفي خط معلّي به جامعه هنري مي گويد و تاکيد مي کند که جز مهندس ميرحسين موسوي و کمک هاي مهندس مرتضي کاظمي افراد و نهادهاي ديگر آن چنان که بايد در اين زمينه کمکي نکردند: "بايد در مقر اصلي يونسکو در پاريس جايي را براي نمايشگاه خوشنويسي معلي اجاره مي کرديم اما پولي در بساط نبود. به ميرحسين موسوي نامه نوشتم. او معتقد بود که اولين حرکت جدي در هنرهاي تجسمي بعد از انقلاب خط "معلي" ست. پاسخ داد که سالني جور شده است، لطف کرد و 4، 5 هزار يورو هم به اين کار اختصاص داد و هزينه هاي جانبي را هم قدري خودم و قدري از طريق آقاي کاظمي جور کردم."
عجمي که براي معرفي فراگيرتر خط معلي سايتي را هم در اينترنت به تابلوهايش اختصاص داده است، تاکيد مي کند: "از آن جا که مي ترسيدم عرب ها "معلي" را کپي کنند و بگويند خطي عربي است، اول معلي را به نمايشگاه هاي اروپايي بردم تا در دفاتر و سايت هايشان ثبت کنند، يعني بگويند در فلان تاريخ و در فلان نمايشگاه خطوطي با اين مشخصات عرضه شد تا بعدا مشکلي پيش نيايد".
او ادامه مي دهد: "معلي خط نيست، يک حقيقت است. وقتي اين حقيقت به من اصابت کرد، چون من خوشنويس بودم، شد خط؛ اگر به نجار مي خورد چيزي ديگر نتيجه مي داد و اگر به يک پزشک مي خورد مي شد واکسن؛ پس يک حقيقت متراکم وجود دارد که آزاد مي شود".
عجمي از برخي کپي ها و آموزش هاي نادرستي که در برخي کلاس ها در مورد خط معلي صورت مي گيرد مي گويد: "نگران نيستم، چون مطمئنا کسي بهتر از من نمي تواند معلي را بنويسد! کساني هم که با معلي اين گونه برخورد مي کند خودشان را خراب مي کنند. به برخي ها هم که به من زنگ مي زنند و از اين دست موارد خبر مي دهند مي گويم حرفي ندارم، بنويسند و پول در بياورند، من هم در گوشه اي کار خودم را مي کنم. اين خط مال علي ابن ابي طالب است و من به طور شهودي به آن رسيدم، پس محکم سرجايم هستم".

مهر نيوز دات کام