--->

Wednesday, May 19, 2004

discount

خدا نيامرزد كسي را كه اين كلمه رو استادش كرد!

آقا يارو، عزيز دل برادر، مياد يه جنسي مي‌خواد مثلا 2تومنه خوب. چند تا حالت داره:

* اگه غريبه باشه و دفعه اولش باشه اومده مغازه شما ازتون مي‌خواد كه 1900 حساب كنيد
* اگه مشتريه و دفعه چندم يا چندصدمه كه مياد مغازتون انتظار داره 1700 حساب كنيد.
* اگه دوست و آشناست و سلام عليكي باهاش داريد انتظار داره كه 1500 حساب كنيد.
و اگه فاميله و از نزديكان هستش يا نبايد پول بگيريد يا اينكه مثلا 1000 تومن 500تومن يعني در واقع صلواتي ...

خوب حالا چند تا حالت داره:
* يا شما كلاهبردار فوق پروفشنال تشريف داريد و جنسي رو كه 200 تومن خريدين مي‌خواين 2000 تومن قالب كنيد كه در اينصورت ايول داره ياور!
* و يا شما يه كاسب محترم هستيد و اون جنس رو 1600 تومن خريديد و 100 تومن كرايه خورده و با بيست درصد سود ميديد 2000 تومن ( كه در اينصورت شما ظرف فقط يك سال ورشكست مي‌شيد! چون فقط آب و برق و گاز و تلفن و ماليات و عوارض شهرداري و كرايه حمل و نقل بار ساليانه 30 تا 45 درصد افزايش داره! پس ...)

خوب فرض كنيم شما بتونيد با تمام زرنگي‌هاتون يه جوري سرپا بايستيد و چند سالي دووم بياريد اونوقت حتما روونه‌ي تيمارستان مي‌شيد با اين مشتريهايي كه وصفشون رفت.

اين بود خلاصه‌اي از وضعيت اقتصادي ميهن كريم بنده ايران.
آخرين راه حلي كه در اين دوره زمونه براي كاسب جماعت مونده خريد و فروش زمين خدا و ملك و املاك و ماشين و موبايل هستش كه هيچ كدوم بهره‌اي براي كشور و ملت نداره و يه كسي رو ورشكست مي‌كنن تا كساني پولدار بشوند. رانت رشوه و... استاد ميشه و عدالت و انصاف در معامله جزمغلك !

حالا شما فرض كنيد من همون رند-گل‌فروشي هستم كه جنسي رو خريدم 900تومن و دقيقا 200 تومن كرايه خورده و من 500 تا از اون جنس دارم يعني كاميوني كه اون رو آورده از من 100هزارتومن سود ( دستمزد) گرفته، از تهران 12 تا14 ساعت راه اومده و كلا چند ساعت معطل بارگيري و خالي كردن شده و 100 تومن دستمزد برده از اين 500 تا جنس. ولي من از لحظه‌اي كه خاليش مي‌كنم روزي 4 تومن پول كارگر مي‌دم هر روز سه بار بايد آبياري كنم و يك ماه اگه بازار خوب باشه يا دوماه اگه بازار كساد باشه طول مي‌كشه كه اين 500 تا جنس فروخته بشه. اونوقت من رو اين جنسم 2000 تومن قيمت گذاشتم و از لحظه‌ي خالي كردن دوست و آشنا و همون مشتريهايي كه تعريفشون كردم اومدند و با قيمت‌هايي كه خودشون تعيين كردن جنس مي‌برن! حالا فكر مي‌كنيد من بايد از نظام اقتصادي كشورم راضي باشم و بهش افتخار كنم كه كارگرم و راننده كاميون بيشتر از من فروشنده جزء و حتي خود توليدكننده پول مي‌برند ؟!

اگه ما عاقل بوديم الان به جاي راهپيمايي بر عليه آمريكا به خاطر قتل مردم فقير بيچاره عراق يه فكري به حال مردم خودمون مي‌كرديم... در نظر بعضي‌ها افغاني يه‌لاقباي بوگندو شرف داره به ايراني اين زمون، اگه نمازش رو دوبله بخونه و روزي سه مرتبه زن بگيره و 10 سال يه بار ريشش رو نزنه و هميشه به فكر عيش و ترياكش باشه و صدالبته هميشه از دولت كريمه‌ي خودش پاچه‌خواري بكنه!