--->

Tuesday, March 09, 2004

" و اين صداست كه مي‌ماند "
هيچ مي‌دانستي اين جمله از فروغ فرخزاد است؟ به خودم مي‌گويم، چقدر اين جمله‌ها چقدر اين لحن موحش كلام برايم آشناست. و اگر آخوند بودم مي‌گفتم:
هدايت عظمي شامل شخص ايشان نبوده و فقط وظيفه‌اش "زير پستان گرفتن و شير دادن خوشه‌هاي نارس گندم است" ! فوقش شبها زير چندتن بوي جوراب خسبيدن. چانه نزنيد راه ندارد. همشيره!

...::: 8مارس <18 اسفند روز جهاني زن مبارك باد> :::...

بچه‌گي ها (دوران راهنمايي) زياد با كتاب متاب ور مي‌رفتم، وقتي به فروغ رسيدم، ترسيدم ! خوب يادم هست از جمله‌اي كه از رگهاي آبي عضو قلنبه‌اش حرف مي‌زد. و ديگر فروغ نخواندم. شايد براي يك نويسنده، شاعر يا هركس ديگر انتخاب كلمات "ستون دين" باشد درست مثل خود دين كه ستونش نماز است.
(راستي چه كلمه خوش ساختي است اين نماز جان مي‌دهد براي طراحي.) (تايپوگرافي).
و ما كه اينهمه آزادي آزادي مي‌كنيم هنوز نمي‌توانيم پيش خودمان از آزادي بيان خجالت نكشيم. ! چرا؟
سه چهار روز است معلمهاي شهر و كشور من به سركلاس نمي‌روند. البته فقط در مدارس دولتي . يعني كلاسهاي دانشگاهها و مدارس غيرانتفاعي سرجايش است و بچه‌هاي فقير فقرا فعلا درس مرس ندارند. (چه بهشان خوش مي‌گذرد لابد؟!) و اين مسأله چند ميليون نفري (حداقل 18ميليون شاگرد و معلم) از گوش هوش و چشم نوش صدا وسيماي معظم كشور من دور مانده.

... تا كي ؟ تا كي؟
بكشم رنج دوري همدم ؟؟؟؟ ...

اينها رو ولش كنيم. يه قابلمه احساس از نذري‌هاي مجاني فروغ نيوش كنيم :

... نهایت تمامی نیروها پیوستن است ، پیوستن
به اصل روشن خورشید
و ریختن به شعور نور
طبیعی است
که آسیاب های بادی میپوسند
چرا توقف کنم؟
من خوشه های نارس گندم را
به زیر پستان میگیرم
و شیر می دهم
صدا ، صدا ، تنها صدا
صدای خواهش شفاف آب به جاری شدن
صدای ریزش نور ستاره بر جدار مادگی خاک
صدای انعقاد نطفه ی معنی
و بسط ذهن مشترک عشق
صدا ، صدا ، صدا ، تنها صداست که میماند ...